De al lang verwachte klap gaat nu echt komen

We zien het al maanden op ons afkomen. De enorme stijging van de energieprijzen en de steeds meer aflopende contracten gaat de Nederlandse huishoudens nog verder in de problemen brengen.

We zien het al maanden op ons afkomen. De enorme stijging van de energieprijzen en de steeds meer aflopende contracten gaat de Nederlandse huishoudens nog verder in de problemen brengen.

Neem daarbij de inflatie van 10,3 procent in de maand juli en een ieder kan begrijpen dat het nu snel mis gaat.

Nu zijn het vooral nog mensen die al krap bij kas zaten met acute financiële problemen, maar ook steeds meer mensen met lage middeninkomens komen slechter rond. Die groep komt als volgende in de problemen en mogelijk ook in de schulden terecht.

„Huishoudens die al hebben bezuinigd en echt niet meer rondkomen zitten met de handen in het haar”, zegt een woordvoerder van het Nibud. Een op de drie huishoudens komt nu niet rond, stelde het budgetinstituut vorige maand al vast. „Dat hebben wij niet eerder gezien.”

Donderdag maakte het CBS bekend dat de inflatie vorige maand voor het eerst sinds 1975 boven de 10 procent uitkwam. De oorzaak: hoge energieprijzen en de stijgende woninghuren. „De verhoging zit nu echt overal, dat maakt het lastig om te bezuinigen”, reageert het Nibud. „Huren is een vaste last waar je niet zo veel aan kunt veranderen. Dat maakt het extra zuur dat je die extra kosten er nu ook bij krijgt.”
Over de eindafrekening van de energie maakt ook de NVVK zich veel zorgen. „We horen dat veel mensen hun maandelijkse voorschotbedrag voor energie expres te laag zetten en eigenlijk op de pof koken, maar dan heb je aan bij de jaarafrekening echt een probleem”, aldus Geert van Dijk, directeur bij de vereniging voor schuldhulpverleners.

Bijbetalen
Marktleider Vattenfall ziet dat een op de tien klanten een veel te laag maandbedrag betaalt en dus mogelijk fors moet gaan bijbetalen. Dat schreef De Telegraaf vrijdag. Honderdduizenden huishoudens wacht dus een onaangename verrassing bij de jaarnota van hun stroom- en gasleverancier. Twee van de vijf Vattenfall-klanten heeft inmiddels een betalingsachterstand, het aantal klanten met een financiële hulpvraag is sinds vorig jaar verdubbeld. Met de winter voor de deur en energieprijzen die door het dak gaan, maakt Vattenfall-manager Martin Neef zich grote zorgen. „Bij 10 procent van onze klanten zien we dat ze per maand 200 euro te weinig betalen voor hun energielasten. Dat zijn 200.000 huishoudens.”

Bij het energiebedrijf zien ze de paniek toeslaan. „Per week checken inmiddels 140.000 klanten hun termijnbedrag, dat is het dubbele aantal aanvragen ten opzichte van vorig jaar.”

Wie nu een nieuw energiecontract afsluit, is op jaarbasis bijna 6500 euro kwijt aan gas en licht. Dat is ruim 4000 euro meer dan een jaar geleden. 

Wat nu?
Bij de pakken neer blijven zitten en niets doen is eigenlijk geen optie, maar het is wel de reactie van de meeste mensen. Neem zo spoedig mogelijk contact op met uw/een budgetcoach, laat uw financiële huishouding doorlichten, bespreek de bezuinigingsmogelijkheden en laat u tijdig voorlichten.